bg

De diverse therapievormen uitgelegd

Hieronder leggen we kort enkele van de therapievormen uit die we in onze praktijk gebruiken.

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie is een psychotherapie die je leert om anders tegen problematische situaties aan te kijken en om er anders mee om te gaan. Deze therapie is in feite een behandelvorm die zich niet alleen op de klachten richt maar ook op de oplossingen.

In cognitieve gedragstherapie bespreken en behandelen we het gedrag en de gedachten die de problemen in stand houden. In de sessies kijken we naar onderliggende disfunctionele gedachten en leefregels. Doordat de therapeut zogenoemde ‘Socratische vragen’ stelt, kun je vanuit een helikopterview naar jouw gedachten en gedragingen kijken. Je zult al snel inzien dat bepaalde denkfouten (die ieder mens maakt) je gevoel en je gedrag de verkeerde kant opsturen. Samen gaan we op zoek naar functionelere gedachten en gedrag waardoor het gevoel ook in positieve zin beïnvloed word. Tijdens de behandelingen zullen we verschillende ‘gedragsexperimenten’ opzetten om te oefenen met nieuw gedrag. De effectiviteit van cognitieve gedragstherapie is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek.

Acceptance en Commitment Therapie (ACT)

ACT heeft als doel je psychologische flexibiliteit te vergroten, om jezelf in staat te stellen te bewegen van een probleem naar flexibiliteit. Tijdens een ACT-behandeling krijg je inzicht in je persoonlijke waarden en ga je hieraan concrete acties koppelen. Om dit te bereiken zijn ACT-behandelingen gericht op de volgende zes hoekstenen:

Mindfulness

In contact komen met het hier en nu, uit het hoofd komen, om meer open te staan om te ervaren.

Acceptatie

Het actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden, om zo de bereidheid te krijgen om alles wat je niet kunt controleren onvoorwaardelijk toe te laten. De theoretische aanname hierbij is dat mensen niet in staat zijn hun gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties te sturen.

Defusie

Loskomen van je gedachten zodat deze je minder snel zullen raken. Taal kan negatieve emoties uitlokken: is het pijn door directe stimuli of lijden door gedachten?

Zelf als context

Een andere, meer flexibele relatie met jezelf creëren: negatieve zelfbeelden loslaten en zelfcompassie hebben.

Waarden

Ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven. Het vervangen van "ik moet" naar "ik wil".

Toegewijde actie

Het gaan ondernemen van dingen op basis van je persoonlijke waarden. Kiezen voor een ervarend leven zal je een rijker leven bieden. Samen zullen we concrete en haalbare doelen opstellen zodat jij leeft vanuit je kern.

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing)

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) is een therapievorm voor mensen die in het hier en nu last hebben van nare gebeurtenissen uit het verleden. Denk bijvoorbeeld aan seksueel misbruik, gepest zijn of het hebben meegemaakt van een ongeluk, een misdrijf, geweld, emotionele verwaarlozing, mishandeling en beroving. Maar ook allerlei andere onverwerkte herinneringen kunnen alsnog verwerkt worden met deze techniek. Mensen met een trauma hebben vaak last van terugkerende gedachten, ze hebben slaapproblemen of angsten en/ of zijn zaken in het hier en nu gaan vermijden. Bij EMDR wordt het zelfgenezend vermogen van het brein geactiveerd zodat de onverwerkte herinneringen alsnog verwerkt kunnen worden. Bij de intake zal er eerst onderzocht worden wat de oorzaak en achtergrond van de klachten zijn. Daarna wordt een voorstel gemaakt voor de EMDR-behandeling.

Al na 2 of 3 sessies zul je merken dat de emotionele lading en de eventuele negatieve opvatting over jezelf (ik ben machteloos, ik ben waardeloos, ik ben schuldig, enzovoort) verdwenen zijn. Hierdoor verliezen de beelden hun invloed op je en kun je hier vervolgens makkelijker naar kijken en/of erover praten. Cliënten rapporteren vaak dat er een dikke doorzichtige glazenwand is ontstaan tussen het beeld en de negatieve emoties. Hierdoor kunnen mensen zich in het hier en nu weer richten op de zaken in het leven die werkelijk belangrijk voor ze zijn.

Hypnotherapie

Hypnotherapie is een effectieve behandelmethode voor het verhelpen van diverse klachten en symptomen. Hypnotherapie wordt vaak ingezet bij overgewicht, verslavingen, angsten, trauma, negatief zelfbeeld, fobieën en stoppen met roken. Tijdens de hypnotherapie word je in een andere staat (trance) van bewustzijn gebracht. Hierdoor omzeil je het kritische deel van je verstand en kun je je brein programmeren zodat het in jouw voordeel gaat werken.

Als je in het hier en nu belemmerd wordt dan zijn dit vaak patronen die je in het verleden bewust of onbewust hebt aangeleerd. Soms ben je je niet eens meer bewust van de onderliggende patronen en overtuigingen die je ooit eens hebt opgedaan. Met hypnotherapie ga je die onbewuste patronen bewerken.

Maar liefst 95% procent van wat je op een dag doet, doe je onbewust. Dat betekent dat je slechts 5% bewust doet. Ga maar eens na hoeveel we onbewust doen: ademen, knipperen met onze ogen, lopen, fietsen, autorijden. Dat zijn allemaal zaken die gewoon grotendeels automatisch gebeuren zonder dat wij daar echt iets voor doen of er moeite voor moeten doen. Dit onbewuste leren zou je eigenlijk nog veel verder kunnen doortrekken naar onbewuste gedragspatronen. Soms zijn we onszelf op een verkeerde manier aan het toespreken: ’Ik ben niet goed genoeg, ik ben dom, ik ben waardeloos, ik ben zwak’ enzovoort. Dit wordt dan een zelfvervullende voorspelling. Met hypnotherapie reken je af met die niet-helpende patronen. Hypnotherapie is een krachtige behandelvorm waardoor jouw brein afscheid neemt van alle niet-helpende overtuigingen, en waarbij nieuwe krachtige en helpende overtuigingen opnieuw geïnstalleerd worden. Op die manier kun je snel weer je mooiste leven gaan leiden.
  • Ervaren therapeuten
  • Diverse therapievormen
  • Afspraak op korte termijn
  • Geen verwijsbrief nodig

Samen aan de slag?

Je bent met al je vragen of voor het maken van een afspraak van harte welkom.

Contact